Wednesday, December 31, 2008

Ada Apa Dengan Hormat Menghormati

Salam semua.

Hari ni dah masuk 3 Muharram 1430. Selamat menyambut Tahun Baru 1430H bagi ummat Islam yang menyambut tahun baru. Marilah kita bersama-sama mengambil iktibar dari kisah Hijrah Nabi Muhammad S.A.W. dengan berubah kepada yang lebih baik dalam apa jua aspek kehidupan. Kita perbaiki segala kelemahan dan tingkatkan segala kekurangan diri bagi menjadi ummat yang lebih bertaqwa.

Terkesima sementelah mendengar khabar perihal pengusaha panggung wayang menghormati Awal Muharram. Dari apa yang aku dengar, pengusaha panggung wayang di Johor Bahru menghentikan operasi pada hari Ahad pada pukul 7 petang dan menutup semua operasi panggung wayang pada hari Isnin, 1 Muharram demi menghormati kedatangan tahun baru 1430H.

Note: Sila betulkan jika kenyataan ini bercanggah dengan fakta sebenar.

Tapi apa pun, aku bangga jika kenyataan ini adalah benar kerana usaha kepada menghormati kesucian agama Islam itu wajar dipupuk dan diperhebat memandangkan semakin ramai umat Islam terutamanya anak-anak belia yang semakin leka dan alpa dengan seruhan Rab nya. Mungkin kerana lebih terjurus untuk mengamalkan budaya kehidupan masyarakat barat yang dianggap lebih bertamadun walhal menyesatkan iman dan menggoyahkan aqidah.

Pesanan untuk diri yang selalu lupa.


..

1 comment:

Captain Zach said...

maal hijrah kat offshore la bro, siang mlm pun xperasan, apatah lagi tahun baru..huhu..neway, salam maal hijrah bro..n happy new year! nice blog..