Wednesday, September 09, 2009

Ada Apa Dengan Berbuka Puasa

Alhamdulillah, masuk hari ni dah dekat 3 minggu kita semua puasa. Macam-macam perangai umat manusia yang boleh kita tengok dalam bulan puasa ni sebenarnya. Semalam aku tengok kat tv macam mana org Islam makan di kedai orang bukan Islam pada siang hari dalam bulan Ramadhan. Kantoi..Kata pak long Abas pun, sekurang-kurangnya harapla diorang ni insaf sekejap.

Ni tak masuk yang memang tak pernah puasa. AKu tak layak sebenarnya nak bercakap hal ni. Cuma aku terkilan masih ramai lagi manusia yang memberikan alasan kurang munasabah untuk mengelak dari puasa. Umur dah 30-an, tapi disebabkan nak hisap rokok, alasan tak bangun sahir diberi. Ayoo.. dah umur 30 tak boleh ke nak tahan lapar dan dahaga kalau tak sahur. Alasan gastrik, diabetic, migrain dan macam-macam alasan. Yang pastinya hanya mereka yang tahu. Adakah sekadar alasan tidak mahu puasa atau memandang enteng urusan rukun Islam. Mari kita renungkan.

Yang pasti bulan ramadhan tahun ni aku lebih tenang dan gembira. Jika tahun lepas aku banyak berbuka puasa dengan Hafiz, Ude, Ein dan Aan di rumah sewa mereka tapi tahun ni, crowd yang berbeza.

1. Iftar dengan rakan-rakan
Ni memang seronok. Buat lah apa pun dengan kawan-kawan sekepala mesti seronok. Masak tomyam satu periuk makan ramai-ramai. Buat pengat pisang tak manis, tambah gula sebelum makan. Lepas makan, masing-masing malas nak kemas. Alasan nak solat maghrib. Ok.. maybe that is me. Hahhahaha

2. Iftar dengan adik-adik KTC
JKM Kolej, budak blok, pemimpin pelajar kolej. Selalunya akan berakhir dengan solat terawih dan witir 23 rakaat di masjid Sultan Abu Bakar. Jarang aku dapat ke sana kalau dulu. Tapi bulan ni, dah ada beberapa kali dapat ke MSAB.

3. Iftar dengan @Lambaian
Sungguh seronok sebab dapat kumpulkan alumni KLM yang dah lama terpisah termasuk batch 1997. Makan sedap, environmment seronok, kawan-kawan best apa lagi yang nak. Tapi memang seronok. Apa yang tak best kalau dengan lambaian? Nothing i guess.

Semalam lak pak long abas ajak berbuka puasa kat rumah dia. Terus terang, semalam aku makan paling banyak masa berbuka. Nasi lemak dengan rendang ayam *rendang ni best*, ikan bakar, udang, air kathira, murtabak, badak berendam.. serius memang menarik. Thanx along. nanti bleh berbuka sama lagi ye.

This weekend ada banyak lagi program. Program SOul Fusion di Sekolah Pendidikan Khas Cacat Penglihatan, program Ihya' Ramadhan di KTC, dan baru je kejap tadi Ain dari A Team call untuk jemput jadi VIP program marhaban di IHRAM. Macam kena belah badan jadi beberapa segmen.

Seronok kan. Next week sebelum balik kampung nak beli kuih raya lak. Time to shop tapi tak bleh sampai drop. Bulan puasa kena jaga nafsu...


..

3 comments:

anur malati said...

wah2..murah rezeki.. ^_^

Ummi Amani said...

Salam...
Ramadhan memang bulan yang indah. Sayu kerana tak lama lagi Ramadhan dah nak berangkat pergi. Semoga Ramadhan kali ini bukan yang terakhir kali.

Batu Bata said...

anur: seronok sangat dapat jumpa macam macam orang

ummi amani: insyaAllah. sama-sama kita doa semoga dipanjangkan umur supaya berjumpa lagi dengan ramadhan tahun depan