Tuesday, September 29, 2009

Ada Apa Dengan Raya 1430H

Long silence. Long break.

Kedatangan hari raya kali ini menjadikan aku begitu sibuk dengan rutin raya seperti tahun-tahun sebelumnya. Masih lagi seperti biasa, kami berempat menyambut raya di Melaka. Balik beraya pada Khamis sebelum raya bersama dengan Nabila n Azmi.

Sibuk tak sibuk sangat tapi apa yang menarik, setiap tahun aku akan sama-sama buat persiapan akhir termasuk menganyam ketupat, tolong-=tolong apa yang patut sampai la ke pembayaran fitrah untuk kami sekeluarga.

Macam biasa jugak, subuh di rumah untuk takbir raya bersama family sebelum bergerak ke kampung untuk ziarah kubur arwah ayah dan seterusnya ke rumah nenek untuk persiapan solat raya. After that is as usual upacara pemberian duit raya kepada pak sedara, mak sedara, nenek, nenek sedara, adik sepupu, adik beradik dan sesiapa yang bertuah. Nak bagi kat anak buah, anak buah plak jauh tak pernah beraya sama. Nanti la satu hari nanti.

Lepas dah melayan tetamu yang ada, dan sambil tu jugak, kami mengambil gambar. Tak meriah la kan kalau raya tak ambil gambar.



Azharians in blue this year.



All in the family. Tak ramai mana pun.

Sebelum sesi beraya ke rumah sedara mara, disebabkan rumah nenek dah penuh, kami biasanya sambung sesi ambil gambar kat rumah sebelah *rumah mak lang*. Gambar berposing ala-ala ANTM la, gaya lompat la tak masuk akal sebenarnya sebab semua pakai baju melayu siap bersampin, bersongkok.



The guys of Haji Abdul Hamid CXlan.

Apa pun, sempana hari raya, aku menyusun sepuluh jari memohon maaf kepada semua.

Salam Lebaran.


..

No comments: