Thursday, April 02, 2009

Ada Apa Dengan Dilema Hak

*This entry is an emotional entry*

Masih aku terdengar lagi cakap arwah ayah satu masa dulu:

"sebab duit, adik beradik pun boleh bergaduh.."

Ayat ni keluar satu masa dulu. Kami masa tu masih tinggal di Johor Bahru dan perkara ni timbul lepas ada orang yang datang untuk meminjam duit dari arwah ayah. Aku tau macam mana rasanya bila ada orang datang pinjam duit dari kita. Tak bagi pinjam, dikatakan sombong. Bila dah di bagi pinjam, tak reti nak bayar balik pulak tu.

Well, the same thing happen to me.

Dah diberi pinjam. Dah setahun. Tak bayar-bayar. Kalau korang la, apa yang korang akan buat? Nak kata banyak, tak lah banyak. Tapi bukankah segala yang hak perlu diberikan kepada yang berhak? Apa yang aku mintak adalah hak aku sendiri. Bukan hak orang lain. Bila aku keluarkan kata yang keras untuk meminta hak, aku dipersalahkan. Kenapa aku lak yang salah dalam hal ni? lebih setahun aku menunggu. Kalau aku tau begini jadinya, aku tak terfikir nak menolong kau dan keluarga kau yang tak sedar diuntung. Bila kita diperlukan, semua ayat manis keluar dengan janji yang sebenarnya kosong. Tapi masalahnya, aku tak tau apa yang akan jadi pada masa hadapan.

Apa yang aku mampu buat ialah berdoa semoga kau diberikan hidayah supaya tidak mudah menipu orang lain seperti kau menipu aku. Semoga Allah saja yang membalas segala apa yang telah kau buat untuk menyusahkan aku selama ni. Aku tak mudah nak memaafkan setelah pelbagai kesusahan yang terpaksa aku tempuh kerana perbuatan kau.

But still, i need to do something to replace my damaged laptop.


..

No comments: