Thursday, March 19, 2009

Ada Apa Dengan Sekuntum Bawang Merah

Hari assessment telah pun berlalu. Dr Rahmat, Dr Azeman dan Dr Zul dah pun assess proposal masters aku. Alhamdulillah, dengan pembetulan aku berjaya lepas assessment pertama. Berkat usaha dan doa diiringi restu ibu dan keizinan dari Allah, itulah yang aku terima.

Lepas aku habis je assessment yang aku kira hampir 2 jam, aku terlalu penat untuk meneruskan hari aku. Serious aku dah lama tak rasa letih otak macam tu sekali. Kalau dulu pun letih fizikal kerja macam bangla kat site walaupun... kan. Tapi letih otak ni lain sket dari letih fizikal.

Memandangkan hari Jumaat lepas pun ada pak sedara aku nikah dan hari Ahad ada majlis kenduri dia, aku decide untuk balik Melaka. Lepak dengan family aku dan juga menghadiri kenduri kawen pak cik aku yang aku pasti akan berjumpa dengan ramai sedara mara. So dengan bahagianya aku balik kampung naik bas untuk menghabiskan hujung minggu di kampung sambil ditambah dengan cuti selama 2 hari sampai selasa sebab aku nak berehat puas-puas kat kampung. Doing nothing but only eat and rest and meet people. Tak takut gemuk pun sebab mak long ipah cakap aku tetap maintain slim river. huhhhuhuhu...

Hari Jumaat aku sampai melaka terus je balik kampung sebab mama ada kat kampung memandangkan pak sedara kecik aku tu nikah kat kampung. So aku ke kubur arwah ayah sementara tunggu malam. Lepas tu aku membirah kat rumah sambil makan bubur asyura yang banyak daging. Huhhhuhuhu. Makan.

Esoknya aku ke kenduri kawen jiran satu taman. Aku personally memang tak kenal pak cik tu. Pengantin pun tak kenal. Tapi memandangkan mama kenal dan tak ada siapa nak bawak mama gi kenduri tu, aku pun ikut. Tak rugi sebab masak lemak cili api daging salai dia memang menusuk kalbu. Huhhuhu.. Makan lagi.

Petangnya pulak gi menolong umah yang nak menduri esoknya. Pak cik kecik.. jap nama dia tak ingat la *dia muda 3 tahun dari aku* nak kenduri hari ahad. So sabtu petang aku gi menolong apa yang patut. Sambil tu ada kuih tako sejuk. Makan lagi...

Ahad, kenduri kawen yang aku rasa agak memenatkan sebab balik je dari kenduri aku tido. Penat angkat lauk dari dapur ke depan. Tapi takpe, asam pedas daging dia best. Makan lagi... Pastu malam gi layan ikan bakar kat muara sungai duyung. Makan lagi..

Memang balik kali ni banyak makan. Tak leh amalkan selalu ni. Banyak makan punca lemah iman. Banyak makan punca pembesaran perut yang menyebabkan kebuntalan. hik hik. Banyak makan meningkatkan potensi penyakit kronik. Jangan la banyak makan. Sometimes we feed our belly too much that we forget to feed our soul. Renung-renungkan dan selamat beramal...

Apa kena mengena dengan tajuk entry kali ni..??

Well, aku ada seorang adik sepupu yang agak montel. Sambil melayan aku makan tengahari dia duduk mengomel kat sebelah. Aku makan agak lambat sebab tunggu kazen lain yang agak lewat sebab buat rambut ala naruto. Tengah dok lepak borak-borak ada lah pulak si montel ni nyanyi lagu Alleycats..

Sekuntum bawang merah...

Erk.. bukan ke sepatutnya sekuntum mawar merah...


..

No comments: