Thursday, March 05, 2009

Ada Apa Dengan Lap Dance, Baseball dan Pistol

P. Ramlee sebagai Labi pernah menyanyikan satu lagu kepada Manisah dalam cerita Nasib Si Labu Labi. Lagu "Barang Yang Lepas Jangan Di Kenang" dinyanyikan kepada Manisah mengingatkan supaya tidak terlalu memikirkan perkara yang sudah berlalu kerana ia mungkin merosakkan diri sendiri.

Mungkin betul bila kita terlalu memikirkan apa yang telah berlaku pada masa lalu akan mengakibatkan mudarat pada diri sendiri. Tambahan jika perkara yang diingati adalah perkara yang banyak meninggalkan kesan negatif kepada diri. Namun, lumrah manusia yang mempunyai akal, fikiran dan nafsu serta perasaan akan membiarkan perasaan melampaui kebolehan akal untuk menentukan arah kehidupan. Sejauh mana akan kaki melangkah dibawa perasaan sebelum akal tersedar langkahan sebenarnya terpesong dari matlamat asal kehidupan.. terpulang kepada empunya badan.

Mungkin sukar untuk menentukan.

Tertarik aku pada cerita "How i Met Your Mother" yang disiarkan di Star World semalam. Seorang lelaki yang ditinggalkan kekasih disogokkan oleh kawan-kawannya dengan lap dance, free baseball tickets and even gun class dengan harapan dapat menceriakan kawan tersebut dalam masa yang sama meredakan keresahannya. Tapi sebenarnya, tiada lap dance, tiket baseball atau pistol yang dapat menceriakan. Hanya satu ubat pada hati..

Masa. Harap masa mengubah segalanya.


..

No comments: