Monday, April 20, 2009

Ada Apa Dengan Tikus Cerdik

Hari ni nak cerita sket pasal tikus.

Kat dalam lab ni ada tikus. Hahhahha.. yes. Ada tikus. Dua ekor la kalau tak salahnya. Sebab sebelum ni pun aku pernah tengok 2 ekor tikus tu. Patutla cokelat aku yang aku tinggalkan dalam lab selalu je hilang.

Last month rasanya dah tertangkap seekor. Bebudak dalam lab ni letak perangkap tikus dalam lab dengan umpan ayam masak merah. Merasalah Piya berkongsi makanan dengan tikus hari tu kan. Tapi motifnya terjawab. Seekor tikus tertangkap. Aku pun tak sure siapa yang buang tikus tu sebab dengarnya bila diorang datang lab pagi tu, tikus tu dah mati. Mungkin tak tahan pedas kot. Ye lah kitorang pun tak sediakan air kat tikus tu. Mana la tau dia tak tahan pedas sampai membawa maut.

Ni masalah seekor lagi ni. Dah beberapa minggu kitorang pasang perangkap tapi tak masuk masuk lagi. Yang hangennya, boleh pulak biskut yang kitorang leyak sebagai umpan tu dia makan. Agak pandai jugak tikus sekor ni. Dah nama pun duduk kat lab universiti dengan budak-budak postgrads. Agaknya dia baca jurnal jurnal kitorang yang bersepah dalam lab ni kot. Giler pandai tikus ni.

Bila la nak tertangkap. Takpe, aku bagi decoy lagi satu untuk pastikan ko tertangkap kali ni.. Ambik ni..



Harap lepas ni ko tertangkap la..


..

No comments: