Monday, October 06, 2008

Ada Apa Dengan Suka Duka Aidilfitri

Selamat Hari Raya Aidilfitri

Alhamdulillah, setelah sebulan menempuhi bulan Ramadhan, akhirnya ummat Islam di seluruh dunia meraikan Aidilfitri yang merupakan hari kemenangan bagi mereka yang akur pada perintah Allah.

Seperti raya-raya yang lepas, aku beraya di Melaka. Early in the morning at my mum's place and then later balik kampung untuk ziarah kubur arwah ayah. Lepas solat raya, acara ziarah menziarah saudara mara diteruskan seperti tahun-tahun sebelumnya. Hari Raya memang memenatkan seperti biasa. 6 houses on the first day, 14 on the second, and the list goes to a total of around 30 houses in 4 days. Tapi aku seronok berjumpa kaum kerabat aku dari sebelah ayah mahupun sebelah mama.

Apa pun, dah nama pun raya. Masa paling sesuai untuk berjumpa dan bersama sanak saudara. Alhamdulillah tahun ni aku dapat kenal makin ramai saudara mara aku baik dari sebelah arwah ayah mahupun sebelah mama. Aku berusaha mencari saudara mara aku sendiri bagi memastikan hubungan persaudaraan tu dapat dikenalpasti dari mana asalnya. Alhamdulillah setakat ni aku dah dapat kenalpasti susur galur keluarga arwah bapa kepada moyang aku iaitu Tuan Hj Yaakob. Kesemua anak, cucu dan cicitnya insyaAllah aku kenal. Cuma level anak kepada cicit iaitu level aku dan ke bawah yang masih lagi dalam proses kenalpasti. Kat sini aku ada gambar cucu kepada cucu tok Yaakob. Ni pun cuma dari seorang cucunya iaitu arwah atok aku sendiri.



Cucu-cucu Lelaki Kepada Induk Tn Hj Abd Hamid *minus along*

Dalam aku bergembira, sesekali aku teringat juga pada orang yang dah tak ada terutamanya arwah ayah aku sendiri. Tipu la kalau aku kata aku tak rindu pada arwah. Dan aku tak pernah malu untuk katakan walau pada siapa sekalipun. Tahun ni jugak kali pertama aku tak beraya dengan 2 orang nenek yang baru pergi meninggalkan aku. Seorang ialah nenek tiri aku dan seorang lagi ialah sepupu kepada arwah atok aku yang pernah menjaga mak aku masa mak aku masih kecil.

Aku cuma nak share iklan TM untuk raya tahun ni. Korang tengoklah. Kalau baik dijadikan teladan. Kalau buruk.. sama-sama kita fikirkan...




Selamat Hari Raya..

No comments: