Thursday, October 30, 2008

Ada Apa Dengan Rangka Kerja

Beku ku di sini
Menanti mu lelah sudah perjalananku ini
Takkan mampu ku berdiri lagi
Hampa semua tak terasa lagi
Jatuh ku ke jurang gelap tak berjiwa lagi

Dipetik dari lagu Kau Bunga Cintaku - Anuar Zain

Saja je nak tulis lirik lagu ni. Irama disko mengembalikan nostalgia 70 dan 80-an. Al maklumlah semalam baru lepas tengok cerita Mamma Mia. Tengok citer tu aku teringat something. Aku ni selalu je teringat. Teringat macamana aku bersama arwah ayah dan mama begitu minat pada ABBA. Kami pernah nyanyi sama-sama lagu-lagu ABBA kat dalam kereta. Kadang-kadang aku dengan ayah akan nyanyi lagu Engelbert. Lagu Feveret.. semestinya Spanish Eyes dan Quando, Quando, Quando.

Pagi tadi aku baru lepas jumpa supervisor aku Prof Fauzi yang baru saja balik dari London dan menang 5 pingat emas hasil mempertandingkan 5 projek dari makmal kami AMTEC. Sebab utama aku nak jumpa dia ialah untuk membincangkan status projek aku sendiri. Alhamdulillah, semua yang dibincangkan dah pun dapat lampu hijau buat sementara ni. Cuma nak finalise a few things sebelum aku masuk workshop untuk fabricate gas seperation system dan masuk lab untuk develop new mixed matrix membrane for carbon dioxide and nitrogen removal from raw natural gas.

Jadi setakat ni aku kena rangka framewok untuk pastikan aku on track dapat habiskan a few things by February next year. Nak kena design system *piping, fitting, valves, safety precautions*, nak select material, nak develop membrane. There is a lot of things to do. Tapi aku rasa aku yakin dengan diri aku sendiri. Berkat usaha dan doa mama dan rakan-rakan, aku yakin aku mampu menangani rintangan yang ada.

Bulan 12 ni pun ada KM. Dah lama tak join KM. Rasa macam nak mengiring bebudak JKM untuk buat KM tahun ni. 3 hari je pun. Kat melaka lak tu. Tu pun kena buat framework gak. Tapi bukan untuk aku. Untuk diorang bebudak yang buat la. Zaman aku mengelolakan KM dah berlalu. Zaman tu ialah 7 tahun lepas semasa aku di tahun 3 dan final year doing my first degree. Sekarang ni tgk je lah orang buat. Kalau boleh memang nak join pun. Aku suka bermasyarakat. Kalau tak, takkan la raya aku sanggup beraya 14 rumah sehari. Tak kisah lah penat ke apa ke.

Malam ni ada pilihanraya. Aku kena pantau bebudak ni. Macam ni lah kehidupan sebagai pembantu felo. Ada program bebudak kena tengok-tengokkan. Ada kertas kerja kena semakkan. Ada masalah kena tolong nasihatkan. Apa guna jadi abang-abang kepada adik-adik kalau tak boleh nak laksanakan tanggungjawab.

Banyak kerja.. semua perlu dirangka...

2 comments:

Nota Kaki said...

macam menarik aje wat master ni bro..hehehe...

Batu Bata said...

zaki: memang menarik.. jom ar sambung..