Thursday, January 15, 2009

Ada Apa Dengan Detik

Mengikut Kamus Dewan;

Detik
1. bunyi spt bunyi jalan jam dll: Bilik itu sungguh sunyi hingga terdengar ~ jam tangannya.
2. waktu yg sangat singkat; saat; (1/60 minit): Masa berjalan ~ demi ~ tetapi ibunya masih belum keluar dr bilik pembedahan.
3. ketika; waktu: Itulah ~ yg paling bersejarah dlm hidupnya.
4. kata (dlm hati). berdetik 1. berbunyi spt bunyi jalan jam dll. 2. berdebar (bkn hati, perasaan): Hatinya ~ dan risau ketika menunggu kepulangan adiknya. detikan bunyi detik (jam, jantung dll).

14 hb Januari 2009 - aku menghadiri majlis pengisytiharan pelantikan jawatankuasa kolej mahasiswa dan ahli majlis tertinggi kelab-kelab KTC bagi tahun 2009. Satu majlis yang aku tak pernah hadiri semasa aku menjadi pelajar undergrad dulu. Mungkin sebab aku bukanlah mahasiswa hebat yang layak bertanding dalam pilihanraya jawatankuasa kolej mahasiswa mahupun persatuan pelajar. Well, basically aku pernah bertanding untuk jawatankuasa Persatuan Pelajar Kejuruteraan Kimia and i did win the election. Tapi aku rasa majlis pelantikan exco tak lah sehebat semalam. Aturcaranya lebih proper dan profesional berbanding semasa aku diumumkan exco biro akademik untuk PPKK tahun 2001.

Dan sehari sebelumnya aku dapat berita mengenai kemenangan beberapa pelajar yang aku kenal personally menang dalam pilihanraya kampus 2009. Be it calon aspirasi ataupun pro-mahasiswa, aku rasa mereka betul-betul berhak menang berdasarkan kepada kempen pilihanraya yang telah dilakukan.

Aku berbangga dengan kehadiran adik-adik yang berani dan bersemangat untuk menjadi pemimpin pelajar di dalam kampus. Bagi JKM KTC sendiri, pengumuman Aizat sebagai pengerusi JKM adalah sesuatu yang aku alu-alu kan. With good attitude, positive mind and way of thinking, disamping mempunyai karisma sebagai seorang pemimpin dan paling penting keputusan akademik yang cemerlang dan sangat stabil, aku rasa dia memang layak dijadikan pengerusi jawatankuasa kolej mahasiswa. Dengan keadaan organisasi yang agak terumbang ambing ketika ini, aku tak terkejut dengan reaksi aizat yang sendiri tergamam dengan pengumuman yang dibuat.

Well, i still remember mama pernah bagitau aku. Selepas dia kahwin dengan arwah ayah, Tok Ngah Ismail dari Muar pernah cakap dengan dia "Rome was not built in one day". Mama dan arwah ayah berpegang pada konsep tu. Dan aku rasa, aku juga sekarang berpegang pada konsep yang mama turunkan kepada aku. Dan semalam pulak, dalam detik yang cukup mengharukan, aku menenangkan aizat dan berpesan pada dia;

"Rome was not built in one day"

Hari ni pulak, aku mendapat satu kejayaan yang aku rasa aku tunggu sekian lama. Hasil dari kesabaran dan ketekunan aku selama ni, aku dah menjumpai satu maklumat yang sangat bermakna untuk menjayakan research aku. Thank you Lloyd Robeson for this. And thank you Prof Fauzi for bearing with me all this while. Sambil tu terdengan lagu kejayaan David Cook - Time of My Life.

Off all the people i would like to thank my mum for listening to my problems although she has no clue about what my reasearch is all about. Mentioning polyimide, polysulfone and halloysite nanoclay when she is actually the expert in cooking asam pedas, laksa and my favourite masak lemak tempoyak pucuk ubi dengan petai.

Suddenly i miss masak lemak tempoyak. Mano den nak cari masak lomak tompoyak hari ni? Tetibo yo porut den ni lapar. Baru yo den toringat, hari ni den lupo nak makan tongahari. Ayuzie dah berapo kali marah an den suruh den makan. Tak sompek den raso. Malam ni nak makan apo? Ayam penyet kat Graduan? Jom...


..

No comments: