Thursday, August 28, 2008

Ada Apa Dengan Sakit

Aku sakit.

Last week was not a very productive week. Especially dalam penyediaan bahan untuk research aku. Dengan kelas Research Methodology selama 4 hari penuh, aku tak jumpa banyak masa untuk mencari maklumat baru untuk pengkayaan research. Malam pulak ada agenda-agenda persiapan untuk program Simbio dan sebagainya. Hectic sangat minggu lepas. Tambah lagi dengan cuaca yang sangat tak menentu, Pagi panas terik tetiba pukul 11 hujan. Pastu tengahari panas balik. Belakang, petang hujan lagi. Badan aku yang dah agak tua ni pun tak berapa nak larat.

Hari Jumaat pagi aku ada bengkel di library. Lepas Solat Jumaat, aku pun siap-siap nak pergi Simbio which was scheduled on Friday, Saturday and Sunday, a three day program for newcomers. Sebagai penasihat program, aku drive sendiri ke tapak program which was about 30 minutes drive in Malaysian speed *wink*. Tapi sebelum pergi tu, dah boleh rasa badan tak berapa nak selesa. Maybe it was because of the weather or the hectic week i've been through or the sleepless nite thinking about something. Tapi aku pergi jugak.

Malam tu memang sejuk. Paginya, aku nak bangun subuh pukul 5.52 aku tak larat nak bangun.Apa yang aku dengar, Sport cakap "you're burning man". Nasib baik Sport tak cakap youre hot...hehhehhe.. Temperature aku naik tinggi sampai aku pun tak sure berapa. Pukul 9.30 pagi aku bangun, aku nampak kat sebelah aku ada nasi lemak satu pinggan siap dengan aksesorinya *dimasak oleh Zaini*, satu gelas air teh, satu gelas air suam dan satu papan tablet panadol. Lepas menjamah serba sedikit dan makan panadol aku pun terus menjalankan tugas aku dengan meronda di sekitar tapak program untuk mengikuti perkembangan modul untuk pelajar-pelajar baru. Ramai orang terkejut tengok aku dah sihat. Hehhhehe.. Ada yang kata aku sihat cepat sebab aku makan panadol satu papan dengan air redbull. Ayoo.. Kenapalah keluar mitos dan lagenda yang seperti ini?

Tapi sihat aku tu tak lama. Petang Sabtu tu aku demam balik memaksa aku drive balik ke kampus untuk full recovery dengan harapan aku dapat handle modul dalam slot terakhir yang diberikan pada aku oleh pengarah. Harapan je lah. Bangun pun tak larat. Makin teruk demamnya. Cadar, selimut, sweater suma dah basah dengan peluh tapi temperature tak turun gak.

Monday came and i decided to go for proper treatment. Doktor tu siap boleh tanya awak rasa ada simptom denggi atau demem chikugunya tu tak? Dua jawapan aku bagi.

Kat mulut: Tak ada doktor, saya dah cuba perhatikan tapi tak ada simptom.
Kat hati: Sekarang tak ada musim chiku. Pulasan dengan cempedak banyak giler dokter.

Disebabkan temperature aku masih tinggi, aku telah di injek dengan antibiotik yang aku rasa agak jarang aku kena injek kalau demam ni. Apa yang aku ingat lepas aku kena injek, Sport ada cakap "ko boleh tak jawab soalan aku.. jangan cakap merapu. Or maybe it's because of the drugs"

Tapi aku memang demam teruk. 6 hari demam, 4 hari terlantar atas katil. Apa pun, aku terharu pada adik-adik yang banyak ambil berat pasal aku. Datang bilik untuk ziarah and all the wish for me to get well soon. Thank you guys.

To all those yang juga kurang sehat sekarang, aku doakan kalian juga akan kembali sihat. Minggu depan dah mula puasa. Jaga kesihatan dan jangan anggap ringan ibadah puasa. Tak sabar nak puasa.

1 comment:

Chech said...

Samalah kita. Hot. Eh, burning. Haha. I had a high fever too. For three days. Even after completing the antibiotic course. So, injection it was. My husband was a bit unlucky. He was hospitalised. Punyalah ingat doktor suspek denggi/chikungunya, tup tup, measles. Heh.

Simbio; was it a program for KLM newcomers?