Friday, April 04, 2008

Ada Apa Dengan Usaha Keras Yang Memberikan Hasil

Dua hari lepas aku telah membuat analisis badan buat kesekian kalinya dengan menggunakan Tanita machine di True Fitness. Alhamdulillah, apa yang telah selama ini aku usahakan telah pun menampakkan hasil yang memberangsangkan.

Name: BatuBata
Height: 171cm
Weight: 65.7 kg / +2.4 kg
Fat Mass: 7.2 kg (11%) / -2.1%
Muscle Mass: 55.5 kg (84.5%) / + 3.3 kg
BMI: 22.7kg/m2
Waistline: 29"
Basal Metabolic Rate: 1650 kcal

Usaha keras selama beberapa bulan bermula dengan Asri dan sekarang dengan Amar, aku dah dapatkan apa yang aku rasa cukup buat masa ni. For the time being i just need to istiqamah with the excercise that i do. Bila kenangkan balik masa memula masuk class dengan Asri dulu, nak tergelak pun ada. Tapi sekarang, Alhamdulillah dah dapat kekuatan untuk angkat weight especially tangan kiri yang dulu memang tak ada kekuatan langsung.

Lari 10 - 15km seminggu, makan kena cukup gizinya, protein dari ayam kena kurangkan, lebihkan makan ikan dan kurangkan makanan bergula. Banyakkan minum plain water. Jangan asik nak tonggang Coke je. Rahsia untuk menaikkan berat badan tanpa menambah lemak. Excercise. Tak susah untuk mengamalkan gaya hidup sihat. Bukan untuk sesiapa, untuk diri sendiri jugak. Jom la apa lagi..

5 comments:

Chech said...

Aku nak gi gym dengan ko lepas aku deliver.

Batu Bata said...

lepas ko deliver aku dah kat JB

Chech said...

I think I should hire a personal trainer. That way, I'll be more focused.

It would be way fun with a gym buddy though. My husband's kinda busy. Maybe I should find a mother-baby class (and make my son my gym buddy).

UTM is a good running ground anyway.

Batu Bata said...

Chech, all this while aku gi gym alone. From what i see, apa pun u need this 3 things:
1. Minat
2. Motivation & Determination
3. Discipline

BTW, my motivation was very big.. so kena discipline sket je la..

Chech said...

Ha... disiplin aku bagus. Tapi, motivation tu kureng bila terlalu penat. But as life progresses, I find more and more things that I would have to do alone. Hmm... you made me think seriously about this.

Cheerios!