Friday, November 23, 2007

Ada Apa Dengan Minggu Penuh Dugaan

"Minggu tok memang bukan minggu kau lah. Ada jak musibah nimpak kau. Tapi sabar jak kau.. Semua tok ada sebab nya berlaku."

Begitulah kata-kata Budi bila aku ceritakan apa yang berlaku pada aku minggu ni. Macam-macam musibah yang datang melanda. Lepas satu-satu.

Ia bermula dengan pemergian salah seorang ahli keluarga terdekat hari Selasa lepas. Nenek Tiri aku *sebelah arwah ayah* kembali menemui penciptanya hari Selasa lepas pada pukul 4 ptg disebabkan penyakit kanser usus dan komplikasi dalaman. Mula dengan kurang gula dalam badan, anemia and at last doktor detect cancer in her usus. Walaupun dia cuma nenek tiri, tapi aku rasa aku dapat rasakan kehadiran dia sebagai nenek aku terutamanya dua tiga tahun kebelakangan ni. Hmm... walau apa pun, aku rasa aku tak ada regrets. At least aku ada kenangan dengan Nek Eton *as what i used to call her*. Semoga rohnya dicucuri rahmat dan tergolong dalam golongan orang yang diredhai.

Minggu ni jugak, kereta aku kena langgar dengan forklift kat Seong Henng factory in Rawang. Rasa cam nak meraung je. Nasib baik tak teruk. Tapi yang hangennya, pemandu forklift tu tak mengaku. Rasa cam nak tumbuk je muka. Tapi takpe, kalau dia tak nak mengaku aku akan tuntut di akhirat. Yang pasti, CCTV yang besar dah rakam apa yang ko buat. Tapi, rasa membakar kat dalam hati tu memang terasa sebab kereta sendiri beb. Walaupun tak seberapa tapi tetap kereta aku. *meraung jap*

And yesterday, laptop aku pulak stop functioning. Giler lah.. Suma macam nak kena pakai duit. Bila fikir balik.. Ada je musibah yang datang. Ada je asbab untuk aku keluarkan duit macam kifarah. Apa pun kita kena redha dengan apa saja dugaan yang datang. Tuhan akan sentiasa uji kita. Kesusahan adalah dugaan, kesenangan adalah ujian. Kemiskinan adalah dugaan, kekayaan adalah dugaan. Dugaan untuk mengingatkan kita kepada DIA yang Maha Pencipta. Moga aku tabah dalam mengahadapi segala dugaan mendatang...

4 comments:

Anonymous said...

cute sgt2 budi...rasa mcm nk gigit..

Anonymous said...

who?...can see but cannot touch...hehehehehe

Anonymous said...

pak cik... you have been tagged!

seweng said...

oit..apa cter?tak dtg kk ke?apa cter miri?