Thursday, October 26, 2006

Cerita Aku di Atas Iman

Lama jugak gua tak update blog ni. Sejak agak sibuk dengan kerja di atas pelantar minyak, tidak dapatlah gua nak update blog ni selalu. With working hour from 6 am to 10 pm or even 12 midnight at times, i dont even have the time to update my blog. Kesian kan. So now as promised earlier on, i will update on the projects at Fairley 4 platform in Brunei Darussalam.

Akhirnya, dapat jugak gua naik platform yang telah sekian lama gua nantikan ketibaan masanya. Penantian hampir 7 bulan memninggalkan kesan yang senantiasa akan menjadi igauan. Betul kata orang, kesabaran tu akarnya pahit, tapi buahnya manis. Gua pun tak berapa pasti pengalaman gua kerja ni akan jadi pengalaman manis ke..?? Kerja 19jam sehari.. manis ke..??



Nilah Armada Iman. Kapal yang menjadi rumah gua selama 9 hari selama gua bekerja atas platform. Hangen betul sebab platform punya LQ dah penuh. So we had to live on a workboat called Armada Iman for 9 whole days. Besar jugaklah kapal ni. Boleh memuatkan hampir 150 orang pada satu masa.

Suma orang panggil kapal ni Iman. Jadi tak kiralah kan bangsa apa pun, agama apa pun.. semuanya berada di atas Iman. Tetapi adakah mereka itu semuanya beriman..?? Apa yang aku karutkan ni..



Ni pulak gambar Fairley 4. Nyaris gua kena raya atas pelantar minyak ni. Kesian gak kat mak gua kalau aku kena raya kat offshore. Gua memanglah tak berapa kisah raya kat mana sekalipun, tapi hati orang tua nak kena jaga kan beb. Gua tau dia tak pernah nak harapkan duit gua yang gua bagi tiap-tiap bulan tu tapi dia cuma nak habiskan masa dia dengan anak dia ni. Dahlah gua anak yang paling kecoh sekali kan. Kalau gua tak ada kat rumah, gua tau mesti dia sunyi kat rumah raya sorang-sorang. Sementara dia hidup ni lah kita nak gembirakan dia. Gua tak nak nanti bila dia dah kejam mata, gua baru nak rasa menyesal tak dapat habiskan masa dengan dia.

Gua ni bukanlah baik sangat.. tapi gua sayang mak gua beb. Buruk baik dia je lah satu-satunya mak yang gua ada.

Chup.. emosi lak entry ni. Nak citer pasal fairley ke nak citer pasal raya ni..



Ni lak gambar gua atas boat on the way balik dari Fairley. Yang kat belakang gua tu ialah Ampa 9, antara platform yang terbesar di Brunei. Gua tak pernah naik lagi. Tengoklah bila sempat esok-esok gua naik lah.

Gua yang dah kurus kan. Dah turun banyak kilo dah sejak gua kerja kat Brunei ni. Penat pun ye jugak. Tapi nak buat camana. Demi sesuap rezeki gua buat jugak kerja ni. Apa pun, gua memang seronok walaupun kerja skrg ni agak memenatkan. Gua juga agak kegelapan (bukan hati yang gelap ye) sebab gua kerja di tengah panas. Jadi kawan-kawan, kalau terserempak dgn orang yang macam muka gua tapi dah kurus dan agak gelap, silalah tegur. Sebab tu memang gua.. huhuhuh.. Kalau salah orang tu nasib korang lah..

boo ya..!!

1 comment:

Anonymous said...

ada kerja kosong sebagai tukang masak dipelantar minyak di brunai ke dan lain-lain negara luar, pertolongan anda diucapkan terimakaseh. bakhtiarshah_mustapa@yahoo.com.my