Monday, July 14, 2008

Ada Apa Dengan Kehidupan Seharian Di Makmal

Alhamdulillah, syukur kepada Allah setakat ni aku rasa aku dah settle down dengan hidup aku kat UTM. Aku dah dapat tempat dalam makmal bersama-sama dengan 3 orang pelajar Maters dan seorang pelajar PhD yang kesemuanya membuat Sarjana dan Doktor Falsafah dalam kejuruteraan gas. Tempat di kolej kediaman pun dah settle. Aku tinggal semula di tempat yang pernah aku diami selama 3 tahun sewaktu aku buat first degree dulu iaitu di Kolej Tuanku Canselor. Tapi kali ni aku bertugas sama selain dari menjadi pelajar, aku juga menjadi seorang pembantu felo yang ditugaskan khas untuk memantau Kelab Lambaian Masyarakat secara khusus serta pelajar-pelajar KTC secara amnya.

Kisah seharian aku banyak berubah dari masa aku bekerja dengan sekarang. Kalau dulu aku punya tugas untuk berurusan dengan orang, mesyuarat serta lain-lain tugas sebagai pekerja, kini aku lebih selesa dalam makmal membuat literature review untuk masters research aku sendiri. Alhamdulillah, bantuan dari Kak Suhaila yang aku rasa menjadi co-supervisor aku untuk projek Mixed Matrix Membrane, aku dah dapat banyak maklumat untuk menjuruskan tajuk penyelidikan aku. Kalau dulu aku cuma tau yang aku nak pakai mixed matrix membrane untuk pemisahan CO2 dari CH4, tapi skrg aku dah boleh juruskan kepada penggunaan polyimide atau polysulfone untuk polymer serta zeolite atau carbon molecular sieve sebagai inorganic fillers.

Apa yang pasti kehidupan aku di sini banyak dipermudahkan. Mungkin berkat doa orang yang teraniaya.

Hanya dengan mengingati Allah hati kita akan menjadi tenang..

Aku teringat lirik lagu ni tapi tak tahu dari lagu mana. Yang pasti, memang betul apa yang diungkapkan. Aku dah tak nak ingat lagi apa yang pernah terjadi dulu. Kalau itu yang dah pernah tertulis untuk terjadi, aku takkan menyesal. Yang pasti aku akan belajar dari apa yang berlaku untuk menjadi insan yang lebih berguna.

Jam dah dekat pukul 5. Malam ni ada mesyuarat dengan JKM KTC. Nak kena makan awal. Atau bungkus je nasi lemak mak ngah kat sebelah KSDS. Cakap pasal nasi lemak ni teringat lak satu pantun...

Nasi Lemak Buah Bidara,
Sayang Selasih Hamba Lurutkan;
........................
...........................

Korang yang mana tau rangkap kedua pantun tu isikan lah sendiri. Yang tak tau tu...

LU PIKIR LA SENDIRI..!!!!

1 comment:

haizan qaseh said...

ganaz tu statement,...takut gua bro....hahahha...yg pengting "pegila m....tetap dihati"hahhahha..layannnnn