Monday, June 09, 2008

Ada Apa Dengan Kata Omelan Dalam Stress

Memang sekarang ni aku tengah bercuti. Tapi terlalu banyak urusan yang perlu disetelkan disamping masalah yang membebani kepala hotak aku yang aku rasa semakin hari semakin nak meletop ni.

Tapi, Alhamdulillah aku rasa sedikit sebanyak masalah aku jadi ringan sedikit demi sedikit. Berkat doa dan dorongan dari keluarga dan kawan-kawan. Tapi dalam masa yang sama ada jugak manusia yang suka memburukkan keadaan. Tu semua tu sampah belaka. Boleh dibuang ke tombot.

I am blessed with a loving family. Mama, angah and adik who will always support and be there for me. After all i promised ayah to take care of them. Kalau kitorang tak jaga sesama sendiri, siapa lagi yang nak jaga. Aku beruntung ada kawan-kawan yang selalu jadi pendengar setia dan banyak bagi kata semangat. Sport, Syila, Ayu, Roza, Yati, Fazli.. Ketakutan aku sedikit demi sedikit pudar dengan kata semangat yang diorang bagi.

Aku paling takut dengan masalah kewangan. Hari tu masa aku baru berhenti, aku demam teruk sebab stress takut tak cukup duit untuk mulakan pengajian aku kat tempat baru. Yelah, selama ni aku ingatkan dapat habuan setimpal dengan kerja yang aku buat.. rupanya tak. Duit simpanan yang ada pun takat ada je. Laptop pun sampai dah rosak dikerjakan kat tempat keja lama. Nasib baik ada orang nak membeli kereta aku. Alhamdulillah lepas jual kereta aku tu, ada lah sikit duit extra untuk aku buat mulakan pengajian aku. Ada duit lebih esok, boleh masuk kat tabung haji lak. Dunia pun dunia jugak. Jangan habis negara kafir ko ukur, tanah haram tak jejak jejak lagi kan.

Selama ni jugak aku dapat belajar. Duit, kereta, rumah, laptop sumanya penting.. tapi bukanlah segala-galanya. Banyak lagi benda yang jauh lebih penting. Duit sebanyak mana pun, takkan dapat kembalikan ayah aku yang dah hampir 3 tahun pergi tinggalkan aku. If only ayah is still here, things wouldnt have turn out to be this bad. Tapi, ujian sebeginilah yang akan membuatkan aku menjadi lebih tabah dan menghargai kesenangan dan nikmat yang dikurniakan. Semoga aku tidak lupa.

3 comments:

Anonymous said...

Salam ziarah. :)

May Allah make it easy for u and ur family insyaAllah.

Batu Bata said...

mardiah: thanx a lot. May Allah bless u and your family

harnidahussin said...

hello bro..chaiyok2!

ni wat org pikir nak sambung master beribu2 kali nih..eheheh