Wednesday, February 13, 2008

Ada Apa Dengan Kebencian Valentine

Biasanya kalau sampai bulan februari ni ramai lah yang mula nak fikir apa yang nak di beli untuk kekasih dan kesayang masing-masing. Mana tak nya, 14 hb februari seluruh dunia menyambut hari kekasih. Hari memperingati kekasih.

Kekasih lah sangat...!! Kekasih lahanat..

Ramai sebenarnya termasuk orang melayu dan Islam sendiri yang menyambut hari valentine ni. Tak kira lah sekadar memperingati kekasih pada hari 14 februari atau sekadar mengucapkan happy valentine's day.. semuanya dikira bersubahat dengan sambutan valentine's day ni.

Tapi tak ramai yang tahu bahawa valentine ni sebenarnya adalah makhluk lahanat yang telah menumbangkan empayar Islam di Cordova, Spain. Secara mantiknya, kalau kita menyokong valentine, kita juga telah menyokong orang yang telah memusnahkan empayar Islam di Cordova. Where do we stand there?

Aku ni bukanlah orang yang kuat pegangan agamanya. Tapi sekadar berkongsi. Kalau kita boleh menghina amalan orang melayu yang terlalu banyak percaya kepada hantu dan tahyul *yang pasti boleh memesongkan aqidah* mengapa kita perlu mengikut sambutan yang betul betul terang telah terpesong. Mengagungkan orang yang telah memusnahkan Islam.

Tapi biasanya orang melayu ni macam ni lah. Apa yang orang melayu buat sebagai amalan contohnya cukur jambul, akikah dan lain lain tu tak nak diikut. Bida'ah katanya. Nabi tak buat, jadi kita tak payah buat. Tapi bila kena benda yang betul-betul kurafat macam percaya pada feng shui, zodiak.. suma boleh. Ini semua astrologi. Walhal feng shui dan zodiak ni adalah penilikan nasib yang terang terang mengundang khurafat. Boleh pulak.. Valentine's day yang terang terang menyanjung orang yang memusnahkan empayar Islam.. boleh pulak sambut. Apa nak jadi dengan masayarakat Islam Hadhari. Islam ada hari..??

Sekadar nak share lagu yang menarik dari kumpulan ungu. *special thanx pada boy sebab kenalkan aku dengan lagu best ni*

Andai Ku Tahu - Ungu

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon
Tuhan tolong panjangkan umurku

Andai ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon
Tuhan jangan kau ambil nyawaku

Aku takut akan semua dosa dosaku
Aku takut dosa yang terus membayangiku

Andai ku tahu
Malaikat maut kan menjemputku
Izinkan aku
Mengucap kata taubat padamu

Ampuni aku dari segala dosa dosaku
Ampuni aku.. menangis ku bertaubat padamu

Aku manusia yang takut neraka
Namun aku juga tak pantas di syurga

No comments: