Tuesday, December 15, 2009

Ada Apa Dengan Palembang dan Sg Siput

Kesibukan sejak akhir-akhir ni menyebabkan aku tak punya banyak masa untuk update blog. Many things happened.



Sembilan hari di Palembang kerana menyertai program Global Outreach UTM. Satu program baru untuk mendedahkan student UTM kepada dunia di luar Malaysia. Destinasi kami, Universiti Sriwijaya Palembang.



Sebenarnya bukan saja kami cuba memahami dan bertukar pandangan dengan pelajar-pelajar postgrad dari UnSri, tapi kami cuba untuk memahami lebih dari itu. Perbincangan dengan pelbagai lapisan masyarakat mengenai akademik, teknologi, RnD sehinggalah politik, ekonomi, keagamaan, budaya dan yang paling mudah untuk aku mulakan, muzik. Kelimpahan band-band dari Bandung dan Jakarta di Malaysia memudahkan kami untuk memulakan bicara berbanding selama ini orang lebih mudah memulakan bicara dengan hal-hal ringan seperti cuaca. Secara umumnya apa yang aku dapat katakan ialah, aku memang banyak belajar dari kunjungan 9 hari ke Palembang. Pelbagai pengalaman baru dari perbualan topik hangat demonstrasi antikorupsi hinggalah ke mencuba pelbagai makanan baru and not to forget the endless shopping spree. Hehhehehe.

Satu pengalaman menarik yang aku rasa sangat bermakna dalam hidup aku.



Ni pulak, gambar kenduri kawin salah seorang kawan rapat aku Azhan. Walaupun sampai semula ke UTM pada hari Jumaat pukul 2 pagi, Sabtu pagi pukul 5.30 aku dah bersiap sedia dengan Ain, Kejan dan Anem untuk ke Sg Siput bagi meraikan kenduri kawin Azhan. Dengan berbekalkan semangat juang tinggi bersama kereta putih Ain, kami bertolak ke KL untuk menjemput Roza. Maklumlah student, lagi ramai dalam 1 kereta lagi jimat. Hehhehhe. Perjalanan sungguh bermakna dan menyeronokkan. Apa tak seronok kalau ada Anem dgn Kejan. Rasa cam terburai perut gelak. Akhirnya, kami sampai semula ke JB pada pukul 6.15 pagi hari Ahad. Hmm, sungguh memenatkan.

And now, i am back in the lab. Banyak benda nak kena siapkan sebelum bulan Februari. This is my final semester. I will not give in.


..

No comments: